Ne nebojte, pro Windows žádná nová verze Office hned po roce nevychází. Na řadu přichází počítače Mac, pro které je sada Office také vyvíjena. Podíval jsem se na jednu z dostupných beta verzí a pokusím se vám ji krátce představit.
Osobně zastávám názor, že pro Windows neexistuje kancelářský balík, který by byl schopný konkurovat Office. Poslední verze – Office 2007 – to jasně dokazuje. Pěkné prostředí, nové intuitivní ovládání a skvělé funkce, na které Open source balík Open Office ani zdaleka nedosahuje. Tím samozřejmě nechci zpochybňovat kvalitu Open Office, který některým uživatelům může posloužit jako náhrada Office. Osobně bych se s ním ale nespokojil.
Microsoft se v historii zavázal, že bude vyvíjet Office i pro Mac. Je tomu tak už od pradávna. Myslím, že dnes do toho Microsoft nemusí nikdo nutit, nemusí to ani nikde prohlašovat a je jasné, že vývoj balíku Office pro počítače Macintosh je dobrý business. A to hlavně z důvodu, že za oceánem je Apple třetím největším výrobcem počíačů s neústale se zvyšujícím podílem na trhu a tak by bylo chybou je přehlížet.
Nové verze Office pro Mac vycházejí vždy o rok později. Pokud tedy uslyšíte o Office 2001, 2004 nebo 2008, pravděpodobně se bude jednat o verzi pro Mac. Nedávno dokonce médii proběhla zpráva, že Microsoft do svého balíku pro Mac dával funkce, které když se osvědčily, zapojil je do Office pro Windows až o několik let později.
Microsoft Office 2004 mají ale dost zásadní nedostatek. Jsou primárně určeny pro procesory PowerPC a na Intelech běží pod Rosettou, tedy emulací. Tím pádem mi Office prišly dost těžkopádné, pomalé a nestabilní. Microsoft pro Office pro Mac vlastní speciální vývojové centrum a vývoj by se měl odehrávat nezávisle na vývoji Office pro Windows. Technicky vzato je to logické, protože je třeba Office přizpůsobit prostředí pro Mac. A to nejen vzhledem, ale i způsoby ovládání a podobně. Office pro Mac tedy v zásadě nejsou pouze naportované verze pro Windows. Jedná se o balík aplikací, který vypadá a funguje úplně jinak.
Pro Mac není k dispozici plnohodnotná nabídka aplikací. Microsoft se soutřeďuje pouze na vývoj MS Word, Excel, PowerPoint a Microsoft Entourage (náhrada za Outlook), tedy vlajkových aplikací teto sady. Součástí balíku je také Microsoft Messenger.
Dost omáčky a pojďme se podívat, jak tedy Office pro Mac ve skutečnosti vypadají. Abych to shrnul, Microsoft si u mě šplhnul, protože nové Office vypadají opravdu pěkně. Zavádějí nové vlastnosti a funkce známé i z Office 2007 pro Windows. Příjemný a decentní vzhled a to vše již Universal Binary. Občas jsem se setkával s nedostatky a to pochopitelně hlavně proto, že se nejedná o finální verzi.

Úvodní obrázek při spouštění aplikace. V závislosti na aplikaci se mění barevné schéma.

Project Gallery – výběr nového dokumentu
Prostředí vypadá mnohem přívětivěji než předchozí verze. Novinkou je pruh Gallery, který dovoluje rychlou práci s dokumentem, vkládání částí dokumentu, grafů, tabulek atp. Na první pohled připomíná pás který je v Office 2007, nicméně není tolik interaktivní a ostatní úpravy probíhají přes klasický Toolbox, který je umístěn vedle pracovní plochy.
Pro srovnání: Word 2004 za stejné situace, k vidění zde

Nový pás Gallery pro rychlou práci s dokumentem

Toolbox pro formátování
Novinkou jsou také předpřipravené šablony. Některé jsou totožné s těmi pro Windows, jiné chybí a jiné jsou zase odlišné. Potěšilo mě, že knihovna krom vlastních obrázků a prvků nabízí také komunikaci s programem iPhoto a právě provázanost s okolními programy je na Macu klíčová, proto to beru jako velké plus.
Oproti Office z Windows chybí živý náhled úpravy bez potvrzení.
Každá aplikace má jiné barevné schéma, jak je vidět na screenshotu níže. Jelikož u Macu není celá aplikace ukryta v jednom okně nad šedivým pozadí, ale má společnou nabídku a plovoucí okna, tak i z toho důvodu je narozdíl od Excelu pro Windows lišta pro zadávání funkcí nebo obsahu umístěna přímo pod horní nabídkou. Tím pádem je šikovně po ruce.
PowerPoint nabízí standardní prezentační nástroje, opět spolu s novými efekty, k dispozici jsou také nové šablony. Krom jiného způsobu ovládání vás v tomto ohledu asi moc nepřekvapí.
Entourage je náhrada za Outlook. Nabízí celkem příjemný vzhled a také podobné funkce. Výhodou může být komunikace s exchange serverem. Ačkoli jsem ho nijak blíže nezkoumal, nevšiml jsem si, že by komunikoval s Adress Bookem, nýbrž si vede vlastní adresář. Nabízí novou funkci My Day pro zobrazovaní úkolů z kalendáře a TO DO listu.
Poslední dobou jsem si oblíbil sadu iWork od Apple, která má schopné konkurenty – Pages, Keynote a Numbers. Tyto aplikace jsou zároveň kompatibilní s Office dokumenty. Pages a Numbers nejsou tolik komplexní, ale pro běžného uživatele bohatě stačí. Naopak Keynote považuji za schopnější nástroj než je PowerPoint, hlavně co se týče funkcí pro přednášejícího.
Práce v Pages. Tento editor se více zaměřuje na vizuální stránku a nabízí spoustu zajímavých šablon pro všelijaké příležitosti a to od běžných tiskovin, přes pozvánky až k firemním brožurám.
Samozřejmě jsou k dispozici i Open source alternativy, jako je Open Office (na Macu vypadá příšerně) nebo NeoOffice (Open Office naportované do Java prostředí).
Nevýhoda: Office pro Mac není česky. Nebyl a momentálně ani nebude. Co se týče lokalizace utřeli nos i mnohem významnější země než je Česká republika. To samé se týká pravopisu. Existuje český placený slovník, nebo lze využít některé volně dostupné alternativy.
Na druhou stranu se jedná o celkem vydařený balík, který na mě působí velmi pozitivně. Verze kterou jsem zkoušel je zatím v takřka nepoužitelném stavu, protože se všelijak vytrácejí nabídky, mizí části okna a vše je nestabilní. Finální verze by měla být k dispozici začátkem nového roku.
««« Předchozí text: Mac OS X Leopard Následující text: Kde má reklama hranice? »»»
QuickShare | Neděle 4.11.2007, 09:54 | Apple | 22 komentářů | 5308x
RSS komentářů tohoto textu - Formulář pro nový komentář
Ten Pages z iWork vypadá skvostně, ty šablony jsou dle mého názoru opravdu vynikající, lze to například použít na webu, nebo je to nějak chráněné autorskými právy? Možná hloupá otázka, že? ![]()
Nemůžu si pomoct, ale GUI Office pro Mac se mi zdá hrozně zplácané. Nejdříve ikony na šedém podkladu, pak taby, následně tlačítka a pak opět ikony. Jako mix několika různých stylů. U Office pro Windows je GUI výrazně kompaktnější.
Ale souhlasím s tím, že na MS Office nic nemá. Ale když to člověk nepoužívá, na přečtení toho, co mu přijde mailem OpenOffice stačí bohatě.
nové Office jsou každopádně vychytané, ale pozor pro Vás, co máte problém s novými věci, je třeba si program projít, abyste zvládali pracovat tak rychle, jak jste zvyklí, obzvláště potřebujete-li dělat určité úpravy ve wordu.
[1] Patrik Vogl : Pro web jsou určeny šablony z iWeb. Jsou tam taky povedené šablony připravené pro stránky webu. Z Pages nelze exportovat do HTML jako třeba z Wordu.
[2] carnero : Je to tím že to funguje jinak. Osobně s tím problém nemám a určitě lepší, než když standardní nabídka byla jako plovoucí. Viz. screenshot původní verze.
Je to nádhera. Office jak už pro Windows či Mac jsou skvělé a nic jim zdaleka nekonkuruje. Já bohužel používám OpenOffice 2.3 a to že si MS Office nemůžu dovolit a to co málo v tom udělám mi bohatě stačí, ale můžu říct, že oproti OO 2.2 se taky pěkně změnili, ale pořád to není ono :)
Funkčně to posoudit nemohu, ale graficky se mi to zdá povedené. Oproti verzi 2004 je to obrovský skok dopředu
.
Tak me se to tedy osobne neliby. Myslim tim samozrejme grafiku. Jedine co je hezke je Splash screen
Po stracnce funkční je to jako MO. Nicmene si myslim ze OO jsou smelou konkurenci.
[7] Mitch : Tak OO možná smělé jsou, leč konkurencí Office určitě ne. I když neříkám, že by třeba poslední vydání OO bylo špatné
. Jen mi pořád nejde na rozum, proč když je článek o Office 2008 pro MAC, tu někdo musí neustále propagovat alternativy.
[4] QuickShare : Tak než původní verze je to lepší rozhodně. Ale pokud srovnám 2007 (Windows) a 2008 (MacOS X), zdá se mi 2008 lehce nepovedená.
Pro mě osobně nevýhody používání MS Office v MacOS X převažují nad výhodami
1. – prezentace se dají daleko jednodušeji vytvářet v Keynote 2. – Entourage – „je to věc vkusu každého soudruha, že“, ale na maily mi stačí bohatě integrovaný Mail a na upozorňování iCal 3. – jestli Adresář nepoužívá „Seznam adres“ dodávaný s OS, tak nevidím důvod mít v počítači dva adresáře. Sice lze exportovat adresy ve formátu vcard, ale proč dva? 4. – Word – opět je to na vkusu, ale jako textový editor je to něco příšerného A pro ty, co používají OO na Macu: existuje i pro něj alternativa, která „jede“ přímo pod OS a nepoužívá X11, jmenuje se NeoOffice a je samozřejmě lokalizovaná. A lokalizace je další a pro mě nejdůležitější důvod, proč nepoužívat MS Office na Macu. Tedy samozřejmě kromě ceny ![]()
S MS Office na Macu mám takovou lehce smutnou zkušenost. Tátovi jsem téměř vnutil nový 24' iMac. Moc se mu líbil, tak si ho koupil. Ujišťoval jsem ho, že bez problémů napíše dokument ve Wordu, jenže když už jsem chtěl objednávat Office pro Mac, zarazil jsem se nad angličtinou… Táta odmítnul anglickou verzi a nechal si nainstalovat XPčka s Office 03. No já bych brečel, připadá mi to jako totální znehodnocení tak krásného počítače. Určitě neexistuje žádný jazykový balíček, hack, cokoli? Je mi toho počítače líto…
[9] carnero : GUI je jiné, v tom je rozdíl. GUI z Office 2007, které je pěkné, intuitiivní atp. nelze moc dobře naportovat do Mac OS X z důvodu odlišných způsobů ovládání. Takže každé z nich má něco do sebe. Mě osobně se líbí obě dvě, jak funkčně, tak ovládáním a vzhledem.
[10] pajap : Souhlasím. Keynote je jednoznačně lepší, Entourage nepoužívám ale bylo by chybou ho nezmínit. Pro někoho může být důležitá komunikace s exchange serverem a nebo mu zkrátka může vyhovovat víc.
[11] Filip Růžička : Proč to neřeší přes virtualizaci Windows? Je to vážně škoda. A přemýšlel jsi o Pages z balíku iWork? Já vím, už je to alternativa, ale na běžné psaní textů bohatě stačí navíc s perfektní nabídkou šablon a s jednoduchým ovládáním. Na iWork 06 čeština je a na iWork 08 snad bude co nevidět.
Osobně využívám víc než Word.
[12] QuickShare : Aha, tak o iWork jsem neslyšel. Jde mi hlavně o kompatibilitu s Office formáty a češtinu. Koukám, že kompatibilní je a jednoduché ovládání se hodí. Jdu s tím něco udělat/přemluvit/vyřešit.
Díky moc!
[13] Filip Růžička : Jo, píšu o tom i v článku
Myslím, že je škoda aby tvůj táta kvůli Office používal Windows na Macu…
Škoda, že jsi neotestoval důkladněji právě Entourage. Zajímaly by mě rozdíly oproti MS Outlooku, hlavně pak kompatiblita s *.pst soubory (archiv pošty), dále výměna vizitek a událostí. Stejně tak podpora funkcí MS Exchange jako je tzv. „cache mode“, out of office, pravidla, veřejné složky apod. Ale chápu, že je spíše na dlouhé zimní večery, navíc ne každého to zajímá.
P.S.: fakt, že Entourage podporuje MS Exchange považuji za jednu z naprosto klíčových záležitostí celého balíku – domů si ho -vzhledem k ceně- koupí málokdo a ve firemní sféře je standartem práve MSX a minoritně Domino.
[15] Tom : Kdybych používal Outlook na Windows, tak bych to bral jako slušný nápad. Outlook ovšem používám jen ve škole, takže bych ve výsledku testoval jak ten pro Windows, tak Entourage pro Mac.
Škoda, že Entourage sebou nese věci z Windows > vlastní adresář, vlastní kalendář… Ale už jen jiný název mi napovídá něco, že úplně stejné funkce jako má Outlook mít nebude.
[16] QuickShare :Myslím, že fakt, že si nese jisté věci z Windows nesouvisí ani tak s Windows samotnými, jako spíše se zaměřením na groupware a právě Exchange. Hádám, že by se Vám patrně nelíbilo, kdyby se firemní adresář pošty automaticky nahrál do systémového adresáře. To samé se týká kalendáře. Ale to je fuk, jsou to pouze detaily. Ptal jsem se na Entourage primárně kvůli tomu, že ve firmách bude muset koexistovat s MS platformou a zajímala mě hladká výměna dat, je běžné, že lidé mezi sebou sdílejí starší archivy pošty, kontaktů, např. po předochozích zaměstnancích. Ale jak říkám, z pohledu tohoto blogu je to minoritní záležitost, nemá smysl se tím asi zabývat. Nicméně i tak by bylo příjemné, věnovat v budoucnosti Entouragi širší článek.
[17] Tom : Mít MacBook, tak bych rád otestoval jak se hardware Apple chová v síti s MS server, exchange atp. Bohužel teď tolik možností nemám abych to mohl vyzkoušet. Samotného by mě to ale zajímalo ![]()
[18] QuickShare :V pohodě
Jestli se ale nepletu, tak pro Mac existuje Virtual PC a sám MS volně zpřístupnil k testování již plně připravené vhd soubory (virtual hard drive) s nainstalovaným Exchange 2007. Takže si můžete (teoreticky) spustit Exchange v samostatném okně a vyzkoušet.
Jinak můžu se zeptat, proč jsi volil právě iMac a ne MacBook. Nemyslím to nijak pejorativně, spíš mě zajímají samotné pohnutky a porovnání.
[20] Tom : Vůbec jsem neuvažoval o tom jestli MacBook nebo iMac, jednozačně jsem měl vyhlídnutý iMac. Už jen proto, že to je stolní počítač, který využiju nejvíce. Notebook jako takový mám na to občasné cestování a dříve jsem si k němu připojoval externí monitor, klávesnici a myš. Vyhovuje mi to tak
20" iMac má pro mě daleko větší využití než 13" MacBook.
Ale tak do budoucna určitě o nějakém MacBooku budu uvažovat.
© Martin Světlík 2008 | pohání RS2 | RSS: příspěvky, komentáře | optimalizace PageRank | Statistika | Nahoru